Het φ Phondament - zangles in Den Haag

φ

Sheila van Rheenen, zangpedagoog

Sheila van Rheenen kreeg haar eerste zanglessen van Paula van Vuuren-Kogel en Marion van den Akker. Tijdens haar studie aan het Koninklijk Conservatorium volgde ze lessen bij Herman Woltman, Wout Oosterkamp en Christina Deutekom.

Vanaf 2004 werd zij drie jaar gecoacht door zangpedagoog Ronald Klekamp die haar op het spoor bracht van het werk van Ilse Middendorf en ‘De ervaarbare adem’.

Sheila geeft les aan absolute beginners maar begeleidt ook gevorderde koorzangers, professionele zangers of jonge talenten bij hun toelating voor vakopleidingen.
Daarnaast coacht zij mensen die in hun werk baat hebben bij een goede spreekstem. Dat kan een tourgids zijn met een vermoeide stem, een zwemmeester die anders moet leren schreeuwen of een manager die aangenamer (en daardoor: overtuigender) wil klinken.

In de lessen besteedt zij veel aandacht aan het ambachtelijk ‘opbouwen’ van de stem en de bewustwording van het mechaniek dat betrokken is bij het zingen. De ontwikkeling van het vermogen om dat wat ‘eigen’ is in de stem vrij en fraai te kunnen laten klinken, vormt een belangrijk onderdeel van haar zangmethode.
Hoewel in de lessen ook gebruik wordt gemaakt van elementen uit zangmethodes als CVT en EVTS ligt de klassieke zangtechniek aan de basis van haar werkwijze. Qua zangrepertoire is naast het lesmateriaal alles bespreekbaar.

Sheila van Rheenen is een voormalig lid van het gerenommeerde Franse ensemble Les Arts Florissants en het Koor van De Nederlandse Opera. In 1994 studeerde zij af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag (klassieke zang).
Als zangdocent was zij gedurende vijf jaar verbonden aan de muziekschool van Rijswijk.
In 2005 richtte ze de zangschool Het Phondament op.

Anderen over Sheila

‘Sheila weet vaak precies datgene te zeggen waardoor mijn stem ´open´ gaat en ik mijn eigen rijke klank vind.
Zingen bij haar is een ontdekkingsreis. Naar je geluid, en ook wel naar jezelf. Met humor en deskundigheid helpt ze me bij het ontdekken van mijn stem.’
Monique van Toorn

 

‘De lessen van Sheila van Rheenen zijn sprankelend en geven energie en zin om er meer van te willen. Met veel plezier ontdek ik klanken waarvan ik niet wist ´dat ik het in me had.´ Op een speelse manier ben ik aan het leren om aria´s te zingen en daar wil ik nog jaren mee doorgaan.’
Marbé Klijn

 

‘Sheila heeft de gave om haar lesmethode aan te passen aan hetgeen een leerling nodig heeft. Door deze zeer persoonlijke benadering, voel ik me gesterkt om de grenzen van mijn eigen kunnen te durven verschuiven. Zingen is voor een deel techniek, maar vereist ook ontwikkeling op persoonlijk vlak. Sheila staat daar voor open, en gaat mee in dit proces dat zich bij iedere les verder ontvouwt. Voor mij is dat heel bijzonder omdat ik zo een vorm van expressie leer kennen die het mogelijk maakt om wat diep van binnen speelt, ook naar buiten te brengen. Dat is spannend, helend en leuk. Ik leer zo veel over mezelf, over mijn lichaam als instrument en over het magische bestaan van muziek. Het is een ontdekkingsreis waarvan ik hoop dat deze nooit meer ophoudt.’
Anneleen de Jong

Over de naam “phondament”

“Phondament” is een samenstelling van het Griekse “phon” wat o.a het klinken van de stem betekent, en “fundament”, de grondslag waarop een huis gebouwd wordt waardoor het stevig staat.